הרב בנימין גולד
"וַיֹּאמֶר מִי לַד' אֵלָי וַיֵּאָסְפוּ אֵלָיו כָּל בְּנֵי לֵוִי" (שמות לב, כו)
שבט לוי עמדו בנסיון הקשה של 'חטא העגל', שהיה נסיון קשה מאד, וכפי שהביא רש"י, שהשטן עשה תחבולות גדולות כדי ללכוד את כלל ישראל ברשתו, ובלבל העולם ועשה דמות משה שנושאים אותו באויר רקיע השמים.
כיצד באמת הצליחו שבט לוי לעמוד בנסיון הקשה הזה? מביא בדעת זקנים מבעלי התוספות בשם הרמב"ם, שאברהם מסר קבלת התורה ליצחק ויצחק ליעקב ויקב ללוי, וזרעו הושיבו ישיבות שלא פסקה מהם תורה כלל, ולפיכך גם לא ישתעבדו במצרים. זה מה שעמד להם להנצל מתחבולת השטן במעשה העגל.
העצה היחידה לעמוד מול פיתויי היצר והשטן, זה לימוד התורה! המאור שבתורה מחזירו למוטב, יש בתורה כח עליון להשיב נפשו של האדם לרוממו ולחזקו כנגד כל פיתויים שבעולם.
יודע מה שאמר מרנא הכהן הגדול החפץ חיים זיע"א בדרשה שנשא בפני כינוס ועד הישיבות בוילנא אודת הדרכים להחזקת התורה, וכך אמר: בתורה מסופר שהמלאך נאבק עם יעקב אבינו שהיה אחרון שבאבות, ושאל – שיש להתבונן מדוע חיכה המלאך כל כך הרבה שנים ולא נאבק עם אברהם אבינו או עם יצחק אבינו?
ונשא החפץ חיים תירוצו אשר הוא יסוד מוסד לכל מהלך חיינו, ואם לא היה אומרה אין אנו היינו יכולים כלל לעלותה על לוח ליבנו, שהנה ידוע שאבהרם אבינו הוא עמוד 'החסד', ויצחק אבינו הוא עמוד 'העבודה' שפשט צאוורו לשחיטה בהר המוריה, ויעקב אבינו הוא עמוד 'התורה', שתתן אמת ליעקב זו תורתנו הקדושה.
אמר החפץ חיים, שרו של עשו – הוא היצר הרע, יכל לסבול את מידת החסד של אברהם אבינו, וכן יכול לסבול את העבודה של יצחק אבינו, אבל כשהגיע יעקב אבינו שהוא כח התורה, כאן החליט היצר הרע שחייב הוא לצאת למלחמת חורמה, כי התורה היא המגינה מהיצר הרע ולכן פחד שרו של עשו מיעקב אבינו, ואמר החפץ חיים שמיני אז ניתשת מלחמה תמידית מצד כוחות הרע אל מול עוצם תורתנו הקדושה לומדיה ומחזיקיה.
והנה כבר ידוע מה שאמר מרן הגה"ק רבי אלחנן וסרמן זיע"א ששמע מפי קדשו של מרנא החפץ חיים זיע"א, "שליצר הרע לא איכפת לו, שיהודי התענה יבכה ויתפלל כל היום, ובלבד שלא ילמד תורה.
מסופר על מרנא הגאון רבי חיים מוולוזין זיע"א, שבתקופתו רווחה אגדה בין יהודי ליטא, בדבר שלשה תלמידים של ישיבת וולוזין, תלמידים אלה התבלטו ביתרונותיהם המיוחדים, האחד היה מיוחס נצר למשפחה שמנתה שבעה דורות רבנים בזה אחר זה, השני היה מוכתר בנימוסים ומחונן במידות טובות להפליא, ואילו השלישי היה חריף ובנוסף לזה שקדן עצום בתורה.
לימים נתפסו שלושת התלמידים הללו לרוח ההשכלה הברלינאית שהשתלטה אז על מחנה ישראל, הם עזבו את הישיבה ויצאו לתרבות רעה, צער רב הצטער עליהם מייסד הישיבה מרנא ר' חיים, הזיל דמעות ומיאנה נפשו להנחם.
והנה באחד הימים נגלה אליו בחלום רבו 'הגאון' רבי אליהו מוילנא זיע"א ואמר לו: 'כזאת וכזאת תאכל חרב ההשכלה, זכות אבות לא תעמוד למי שנפל בפח הכפירה, שהרי כל בני ישראל בני אברהם יצחק ויעקב, גם המידות הטובות אינן משמשות תריס בפני הפורענות, שכן מידות טובות אינן מיוחדות לישראל בלבד, רק זכות התורה לבדה תעמוד לו ליהודי שלא תכרת נפשו מישראל, כל מי שלמד פעם תורה לשמה, כל מי שטעם מתיקותה של התורה, כל מי שספג לתוכו את ריחה של התורה, מובטחני שהתורה תעמוד לו להגן עליו ולהציל את נפשו מרדת שחת, אין התורה מניחה ליהודי לכפור באלוקיו ולהדבק לעם אחר'.
עברו שנים רבות, ר' חיים חקר ודרש על גורלם של שלושת תלמידיו, ונודע לו כי התלמיד הראשון היחסן שכח את יחוסו ותפארת משפחתו, והתבולל בעמי הארץ. התלמיד השני שהצטיין בנימוסיו התמסר לחכמת הפילוספיה ודעתו נתבלבלה עליו, עד שהמיר דתו והיה דורש דרשות של דופי. ואילו השלישי המתמיד לאחר שנכנס לאוניברסיטה בהיותו בעל מוח חריף ושקדן, עשה חיל בלימודים הכלליים, עד שיצא שמו לתהילה וכל המלומדים השכימו לפתחו, לבסוף נתמנה לפרופסור באוניברסיטה המלכותית.
אלא שנכונו לאותו תלמיד קשיים גדולים, היות ומשרה רמה שכזו בדרך כלל לא ניתנה ליהודי, הוא נידרש להמיר את דתו, אך הוא התחמק מידי פעם בפעם, כאשר גבר עליו הלחץ, ביקש אורכה של שלושה ימים, לאחר מחשבה עמוקה החליט לוותר על הכבוד ונמלט ממקומו על מנת לעלות לארץ ישראל.
בדרכו לארץ ישראל, סר לוולוז'ין להקביל את פני רבו לשעבר ולקבל את ברכתו, ר' חיים עלז מאד לקראתו וחיבקו בזרועותיו, לאחר שהתלמיד סיפר לרבו על מאורעותיו, שאלו ר' חיים: 'בני מי הצילך מן החטא'? השיב התלמיד: נזדמן לי לעבור בעיר מגורי באישון לילה על פני בית יהודי, מן הבית בקע קול לימוד תורה בניגון עצוב, הניגון משך אותי ונצמדתי למקומי והקשבתי, צלילי התוגה שהדהדו באזני נצטיירו בדמיוני כאילו התורה בוכה על שנטשתיה והנני עומד על סף הכחש והבגידה בה, אותה שעה נתעוררו בי הרהורי תשובה, וכך הגעתי עד הלום.
חלומו של הגר"א מוילנא התקיים במלואו! רק התורה מגינה ומצילה מפני נסיונות היצר והשטן, היא חומה ומגן להזכיר לאדם כל הזמן את רוממות ערכו, המאור שבה מחזירו למוטב גם אם נפל ומעד, תמיד הניצוץ שבה ידליק בו את אור האמת ויחזרהו למוטב.