הרב יהודה יעקבזון
שעון שבת מכני, העשוי זיזים זיזים, ואינו דיגיטלי, המכוון להפסיק את זרם החשמל – לדעת פוסקים רבים אסור לערוך בו כל שינוי בשבת, בין על מנת להקדים את שעת הפסקת הזרם, ובין על מנת לאחרהּ, משום איסורי 'בונה' ו'סותר' בזרם החשמל, כדעת החזון איש, ומטעמים נוספים. ויש אומרים ששינוי המקדים את הפסקת הזרם מותר לצורך חולה או לצורך מצוה, וכן שינוי המאחר את הפסקת הזרם מותר מעיקר הדין, אך אין להקל בכך אלא לצורך חולה.
ונחלקו הפוסקים אם לדעת האוסרים משום בונה וסותר אסור הדבר אף כשזרם החשמל אינו עובר בשעון, דהיינו שהוא במצב כבוי. ונדון זה תלוי בנדון הוצאת שקע מן התקע בשבת כאשר זרם החשמל אינו פועל, שיש אומרים כי אין בכך איסור אף לדעת החזון איש, אלא שיש להוציאו ב'שינוי' משום איסור מוקצה, ויש אומרים שלדעת החזון איש הדבר אסור משום סותר.
[ביאורים ומוספים דרשו, רסה, 25]