האם מותר לסנן מיץ פירות מחתיכות פרי בשבת?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ט סעיף י' - סעיף י"א

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



שתייה מברז שמותקן בו מסננת

מה הם הבעיות המצויות בסינון מים? האם מותר לסנן מים צלולים? וממה צריך אדם להיזהר כאשר מסנן יין בסודר? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ט סעיף י' - סעיף י"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

יין או מים צלולים שראוי לשתותם בלי סינון, מותר לסנן אותם במשמרת, וכן מותר לסנן אותם בסודר, אבל כאשר הם עכורים אסור לסנן אותם כלל, כיוון שבורר את המים מתוך הפסולת, וכאשר הם עכורים במקצת, דהיינו, שאפשר לשתות אותם כמות שהם אלא שרוב העולם מקפיד שלא לשתותם אלא ע"י סינון, במשמרת אסור לסנן אותם כיוון שהוא כלי המיוחד לברירה, אבל בסודר מותר, ואם כל העולם לא שותה אותו כך, אסור לסננם כלל.

השו"ע מכניס כאן גם את העניין של סינון של יין או מים בסודר ואפילו צלולים לגמרי אסור, ואומר, שיש בעיה של 'ליבון', דהיינו, שרייתו זהו כיבוסו, או חשש של סחיטה, אא"כ מדובר ביין וי"א שרק ביין אדום, וי"א שאפילו ביין לבן מותר.

כתב הבה"ל, מי שהוא אסטניס, אע"פ שרוב העולם שותים את המים כך וכלפיהם הם מים צלולים, כיוון שהוא עצמו לא שותה אותם כך, כלפיו זה נחשב כבורר, ולכן אדם המתקין מסננת בברזים, אם הוא מקפיד לשתות רק במסננת, גם אם רוב העולם לא מקפידים על זה, כלפיו אסור.

הרמב"ם סובר שגם במים או יין צלולים, אסור במשמרת כיוון שזה כמו 'עובדין דחול' שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול, ואפילו בסודר מותר רק בצלולים, אבל בעכורים אפילו מקצת אסור, ובזה טוב לחוש לדבריו, שבעכורים קצת לא יסננו אפילו בסודר, ולדינא פוסקים כדעה ראשונה שכאשר הם צלולים מותר אפילו במשמרת.

יין מגיתו, כיוון שכל היינות מעורבים בשמרים, זה מוגדר כמו שרוב העולם שותה כך, לרמב"ם מותר לתוך סודר כיוון שזה מוגדר כמים או יין צלולים לגמרי, אבל במשמרת אסור, ולדידן מותר לסננו אפילו במשמרת.

כשמסנן את היין בסודר, יזהר שלא יעשה גומא בסודר שלא יהיה עובדין דחול, ומוסיף המ"ב, שזה רק כאשר הוא מסנן משקה עכור במקצת, אבל כאשר מסנן משקה צלול לגמרי, אפילו במשמרת מותר לסנן.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים