הרב יצחק פוליטנסקי
בורר בשני מיני כלים
דיני איסור בורר בשבת, שייכים גם כאשר ישנם שני מינים או יותר של אוכל, כלים, או ספרים, משחקים וכדו' המעורבים זה עם זה, ואפילו כשמעוניין באותה מידה בשניהם אך רוצה בהפרדתם זה מזה [ולא מוציא דווקא את האוכל מתוך הפסולת], יחשב הדבר לבורר עם כל תנאי ההיתר והאיסור שבו.
בורר לצורך מיון
אסור לברור בכמה סוגים המעורבים יחד כשעושה זאת כדי למיין כל סוג למקומו, בין אם הוא לוקח מכל סוג בנפרד ומניחו במקומו המתאים, ובין אם לוקח מכל הבא לידו וללא סדר כלשהו, מעט מהתערובת, כשכוונתו היא למיינם לפי סדר, ואחר שנמצא כבר בידו מסדר כל סוג במקומו, בכו"ז הדבר אסור מאחר וכוונתו בלקיחה לידיו הייתה כדי למיינם וכך גם עשה בסופו של דבר.
סידור סכו"ם לסעודה
מותר לקחת תערובת של סוגי סכו"ם בידו ולהניחם על השולחן לכל סועד לפי הסדר, כשעושה זאת בסמוך לתחילת הסעודה, כיון שבכך מתקיימים כל שלושת התנאים להיתר בבורר, שהם "אוכל, ביד ולאלתר".
מיון כלים לאחר שטיפה
אך כאשר מטרת לקיחתו אינה לשם מיון, אלא לצורך פעולה כלשהיא ממשית המותרת בשבת כגון שטיפת כלים, במקרה כזה אם לוקח מכל הבא ליד וללא סדר, יכול גם לסדרם אח"כ במקומם אפילו שנוצר בכך מיון של הכלים, כיון שעיקר פעולתו וכוונתו הייתה לצורך ממשי שונה, לכן לא חל עליו איסור בורר.
ניגוב סכו"ם
הבא לנגב סכו"ם רטוב ויש לו מטרה אמיתית בניגוב כגון על מנת שלא ישאר עליהם סימנים, מותר לו לאחר שניגב כל כלי להניחו במקומו המיוחד ולא ייחשב כממיין, מאחר שעיקר פעולתו וכוונתו היא הניגוב, אך כשסיבת הניגוב היא רק כדי שיוכל למיינם אח"כ, הדבר תלוי במחלוקת דלהלן בעניין פיזור התערובת.
פיזור התערובת לפני מיון
יש שהתירו לפזר את התערובת על משטח גדול, כגון לפזר סכו"ם מעורב על השולחן באופן שיתרחקו החלקים ממש זה מזה ולא יהיו מעורבים, ואח"כ יוכל למיינם כל אחד במקומו, אך הרבה פוסקים חוששים בזה לאיסור דאורייתא ממש מכיון שפעולת הפיזור היא דרך של ברירה כדי להקל על המיון.
מיון בבגדים כדי שלא יתקמטו
כאשר מונחים כמה סוגי בגדים בערימה, כגון חליפות, חולצות, שמלות וכדו' ורוצה לשמור שלא יתקמטו, מותר לו לקחת מתוך הערימה בגד בגד לא לפי סדר מיוחד ולתלותו על קולב ואחרי שהבגד תלוי יוכל בנוסף גם לסדרו במקומו בארון ולא נחשב למיון בגדים.
(התקציר נערך מתוך איל משולש, אורחות שבת ועוד, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)