איסור מלאכת 'הוצאה'
* איסור מלאכת 'הוצאה' מרשות לרשות מדאורייתא, הוא במלאכה שלימה, דהיינו, עקירת החפץ מרשות הרבים והנָחתו ברשות היחיד או להיפך.
* העומד בשבת ברשות היחיד וחפץ בידו וטעה, והושיט את ידו לרשות הרבים – רשאי להחזיר את ידו עם החפץ שבתוכה לרשות היחיד שעומד בה. אך אם הושיט את ידו במזיד – קנסוהו חכמים שלא יחזיר את ידו אף לאותה רשות היחיד שעומד בה, אלא יחזיק את ידו בצורה זו עד לצאת השבת.
* רשות הרבים מגיעה רק עד לגובה של עשרה טפחים מקרקעיתהּ, ומעל לגובה זה – נחשב החלל שמעליה ל'מקום פְּטור'. ויש אומרים שמותר לכתחילה להוציא מרשות היחיד למקום פְּטור זה, אך לדעת ראשונים רבים אסור הדבר מדרבנן.
* העברת חפץ מ'כרמלית' לרשות היחיד או רשות הרבים ולהיפך, על ידי שני אנשים, כאשר האחד עוקר את החפץ, והשני מניח – לדעת הרמ"א אסורה; ויש מתירים.
איסור טלטול ארבע אמות ברשות הרבים
* הלכה למשה מסיני, שאסור לטלטל חפץ בשבת ברשות הרבים, לטווח של חמש אמות ושלוש חמישיות האמה. ומדרבנן, אסור לטלטל גם לטווח שבין ארבע אמות ממש לטווח הנ"ל.
* נאמר בתורה: "שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי". ופירשו חכמינו ז"ל, ש'יְשיבת' כל איש ביום השבת כשיעור אורך גופו, שהוא שלוש אמות, ועוד אמה, כדי לפשוט את ידיו ורגליו, ובסך הכל – שטח ריבועי של ארבע על ארבע אמות. ומשמעות הגדרת ארבע אמות אלו כשטח ישיבתו של האדם היא, שרשאי לטלטל חפצים בתוכן כרצונו.
* מותר להעביר חפץ ברשות הרבים בשבת על ידי מספר אנשים, שכל אחד מהם מטלטלו לטווח של פחות מארבע אמות, ומוסרו לחברו העומד בתוך ארבע אמותיו; ורצוי שלא לעשות כן כי אם לצורך מצוה.
דיני 'צורת הפתח'
* רשות היחיד – היא מקום המוקף במחיצות. ואם מעמיד שני עמודים זה כנגד זה, ומותח חוט מזה לזה, או מניח קורה על גביהם כ'משקוף', הרי זו 'צורת הפתח' והיא נדונה כמחיצה.
* צורת הפתח ברוחב של עשר אמות נחשבת כמחיצה בכל מקרה; ויש אומרים שברוחב של עשר אמות אינה נחשבת כמחיצה אלא כרוב אורך המחיצה מורכב ממחיצה ממשית, ורצוי להחמיר.
* 'צורת הפתח' נחשבת כמחיצה, אף כשראשי העמודים אינם נוגעים ב'משקוף', ודי בכך שהמשקוף נמצא בקו ישר מעליהם.
'לפני עיוור' ומניעת אדם מעבירה
* ראובן הרואה את שמעון עובר עבירה – אם יש בכוחו למונעו מכך, הריהו מחויב מדאורייתא לעשות כן; וכל שכן שאסור מדאורייתא לסייעו בעשיית העבירה.
* איסור 'לפני עיוור' אמוּר גם ביחס לגוי, ולכן אסור לסייעו לעבור עבירה, וכגון עבודה זרה או גזל, כאשר לולא הסיוע לא היה באפשרותו לעשותה.
'מכשירי מילה'
* ההכנות לקיום מצוַת ברית מילה – המכונות: 'מכשירי מילה' – אינן דוֹחוֹת את השבת. ולדוגמה: אסור להעביר את סכין המילה דרך רשות הרבים.