היום נלמד: מעבר דרך בית הכנסת
יום שלישי כ"ז בתמוז תשע"ו
איזו מצוה ניתן לקיים בעצם ההימצאות במקום מסוים?
בית כנסת שיש לו שני פתחים, אסור להשתמש בו כמעבר, דהיינו להכנס לתוכו רק כדי לצאת בפתח השני, מפני שאסור להכנס לבית הכנסת שלא לצורך מצוה. ברם, אם נכנס לבית הכנסת כדי להתפלל או ללמוד, או לכל דבר מצוה אחר - מותר לו לצאת בפתח השני על אף שהדבר מקצר את דרכו. ואף אם נכנס כדי לקצר, אם לומד מעט בבית הכנסת טרם יציאתו בפתח האחֵר, מותר לעבור בו ולקצר את דרכו, כיון שאז נחשב שנכנס לבית הכנסת לדבר מצוה; והוא הדין אם שוהה מעט בבית הכנסת, כיון שהשהייה בבית הכנסת אף היא מצוה. וכשנכנס להתפלל - אף מצוה יש בדבר, כדי שיהא נראה כמחבב את המקום וחפץ להלֵּך בו עד לפתח האחר. [סעיף ה, ס"ק כא, וביה"ל ד"ה לעשותו וד"ה לקצר; ביאורים ומוספים דרשו, 43]
האם מותר לעבור דרך חדר חיצוני בבית הכנסת אל החדר הפנימי?
כאמור, אין לקצר את הדרך על ידי מעבר דרך בית הכנסת. ושני בתי כנסת הנמצאים בחדרים סמוכים, וביניהם דלת המאפשרת מעבר מזה לזה - אם אחד מהם פנימי והשני חיצוני, ולא ניתן להכנס לפנימי אלא דרך החיצוני, מותר לעבור אל הפנימי אף ללא לימוד או שהייה בחיצוני (ראה לעיל); אך אם ניתן להכנס לשניהם מבחוץ, יתכן שאסור להשתמש באחד כמעבר אל השני. ויש שהורה ששניהם נחשבים כבית כנסת אחד. ומותר לקצר דרך על ידי מעבר דרך הפרוזדור של בית הכנסת; ואף באופן שהוא משמש בקביעות לתפילה מחוסר מקום, כיון שמלכתחילה לא ייעדוהו לבית הכנסת, ואין בו קדושה. ומעבר דרך עזרת הנשים - נחלקו הפוסקים אם דינו כמעבר בבית הכנסת. [ביאורים ומוספים דרשו, 39 ו־41]
האם מותר לאכול 'מזונות' בבית הכנסת?
כפי שלמדנו, אסור לאכול ולשתות בבית הכנסת, למעֵט ללומדים בו בקביעות, במידה שאם יצטרכו לחפש מקום לאכילה ולשתיה יתבטלו מלימודם. ויש שנהגו להקל בסעודת מצוה, בשעת הדחק; ויש שמקלים בכך אף שלא בשעת הדחק, ויש שמקלים באכילה שאינה סעודה, כגון 'מיני מזונות', ויש שמקלים אף בסעודת הרשות. והמקלים מסתמכים על דעת הסוברים שניתן לעשות 'תנאי' בעת בניית בית הכנסת שיהיה מותר להשתמש בו לכך; וכיון שנהגו להקל, הרי זה כאילו התנו. ויש שכתב שיתכן כי בכך שנהגו כדעה זו, נקבעה ההלכה כמותה. ויש שבונים את בנין בית הכנסת באופן שאין בו קדושת בית הכנסת. [סעיף א, ס"ק כ, שעה"צ ס"ק יב ו־יד, ביה"ל ד"ה ויש וד"ה אבל; ביאורים ומוספים דרשו, 38]