הרב צבי וינברג
כתב רש"י "אנכי היום" – היום מלאו ימי ושנותיי, ביום זה נולדתי ביום זה אמות, ובגמ' מגילה (יג:) איתא שבז' אדר נולד ובז' אדר נפטר משה.
בשו"ת שבות יעקב (ח"ג סי' ל"ב): נשאל באופן שיצא ז' אדר ביום חמישי, ויש שרצו לעשות קידוש לבנה בליל שישי ולא לחכות למוצאי שבת, וטעמם עמם, דהרי כבר עברו ז' ימים מהמולד והגיע זמן קידוש לבנה.
אמנם, בזמן רגיל היו מחכים למוצאי שבת כדין, אולם כיון שיום חמישי ז' אדר הוא יום פטירתו של משה רבינו ע"ה, וכניסת יהושע לתפקיד המנהיג של כלל ישראל, שעליו נאמר "שפניו כפני לבנה" נמצא שיש ענין מיוחד לקדש הלבנה בליל שישי.
השיב להם, שזה טעם פגום מעיקרא, ולא ידעתי מאין יצא להם טעם זה וכו', ומה בשורה טובה יש כאן שנסתלק משה, וניתן רשות ליהושע שהוא רק "כפני הלבנה", עד שאמרו בש"ס אוי לאותה בושה ואוי לאותה כלימה. מה גם שניתן כבר ליהושע רשות קודם מיתת משה, ועוד מה בשורה טובה יש כאן, כיון שגם יהושע כבר נסתלק עם כל הדורות הראשונים, והדור יתום נשאר לפנינו, ואין לנו לבדות חידושי דינים נגד השו"ע בלי ראיה מספקת, וראוי לגעור באותן שרוצין לעשות כן.
(קב ונקי)