האם מותר להניח מאכל לא מבושל ב'כלי שני'?

הדף היומי בהלכה - סימן שי"ח מאמצע הסעיף "ואם הוא" עד אמצע הסעיף הגה "והוא הדין"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מדוע אסור להניח מאכל שלא התבשל בכלי שני עם מים חמים?

מה הטעם שאסור לערות מכלי שני על דג הנקרא 'קולייס האיספנין'? ומה הדין במאכלים שמועיל להם הדחת מים צוננים, האם מותר להדיחם במים חמים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ח סעיף ד' (באמצע הסעיף) במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע 'ואם הוא דבר יבש שלא נתבשל מלפני השבת אין שורין אותו בחמין בשבת', ומבאר המ"ב, דבר שלא נתבשל, ודאי שאסור להניח אותו בתוך קדירה שע"ג האש, וכאן אומר השו"ע, שלא רק שאסור להניח אותו ע"ג קדירה שע"ג האש, אלא אסור לשרות אותו במים חמים, ולא רק שאסור לשרות אותו במים חמים של כלי ראשון, דהיינו, מים חמים בכלי שהיה מונח ע"ג האש אע"פ שהסירו אותו מע"ג האש, אלא גם במים חמים שבכלי שני אסור להניח כיוון שמיחזי כמבשל, והאופן המותר לבשלו הוא ע"י שמערה עליו ממים חמים שנמצאים בכלי שני, אבל לא יערה עליו ממים חמים שבכלי ראשון כיוון שעירוי מבשל כדי קליפה, וגם באופן המותר, הוא חוץ מן המליח הישן או דג הנקרא 'קולייס האיספנין' שאסור, כיוון שהם דברים הצריכים מעט בישול, הדחתן היא גמר מלאכתן, ולכן אפילו עירוי מכלי שני אסור.

המ"ב מביא נידון, מה הדין בדברים כאלה שצריכים הדחה בכדי שיהיה אפשר לאכול אותם, אבל לאו דווקא הדחת מים חמים, אלא גם בהדחת צונן הם ראויים לאכילה, האם מותר לערות עליהם מים חמים שהרי גם מים צוננים גם משפיעים עליהם, הוי אומר שהם לא צריכים את החימום, אלא הם צריכים את ההדחה, ואולי מותר להדיחם במים חמים, ואומר המ"ב, שיש מי שמתיר ויש מי שאוסר.

עוד מביא המ"ב, שגם דברים אלו שאסור לערות עליהם מכלי שני, אבל מותר לשרות אותם במים צוננים כי זה לא בישול, ורק דבר שיש בו חום אסור, כי החום הזה מכשיר וזה נחשב כלפיהם לבישול. 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים