היה זה בימי טרום רבנותו של הגאון רבי שמשון פינקוס זצ"ל בקהילת אופקים. הוא התגורר בעיירה כאברך ושימש בישיבת אופקים כמשגיח וכמשיב. העיירה הייתה אז רחוקה ממרכזי התורה. הנסיעה למקום לא הייתה נוחה כהיום, וכאשר כבר הגיעו לעיירה קידם את הבאים חול לבן, קילומטרים של אדמה מדברית הקיפו את כל האזור.
רבי שמשון פינקום הגה בתורה בין כותלי הישיבה, כמו כן קבוצה קטנה של בחורים ואברכים צעירים מפוניבז' הסתופפו בישיבה כדי להאדיר את הצלחת הישיבה, שהלכה והתפתחה באותם ימים בזכות המסירות של ראשיה.
מספר בעל המעשה שליט"א, כיום מחשובי המשגיחים בארץ הקודש. באותו קיץ הגיע לישיבת אופקים תלמיד מחו"ל שהיה רחוק מהווי של תורה. בחור שניסה להיקלט בין כותלי בית המדרש. ערב שבת שאחרי חג השבועות הישיבה התרוקנה כמעט מתלמידים, שנסעו הביתה לשבת שאחרי השבועות. באותו יום ו' אחה"צ ישבתי ולמדתי בבית המדרש הריק מבחורים. כמה ספסלים מאחור ישב ר' שמשון והגה בתורה לבדו בשקידה מדהימה. והנה נכנם להיכל אותו בחור תושב חו"ל והתקרב אלי. אינני זוכר מה הציק לו באותה שעה, אך זכורני כי שוחח, שאל, התעניין. השתדלתי להקשיב לו באורך רוח.
במהלך הדברים הזכיר הבחור את שם ההר הגבוה בעולם, אוורסט, ואמר: "אם מישהו מטפס על האוורסט ועולה…" לתומי שאלתי אותו: מה זה אוורסט? לא ידעתי בכלל מההר ומשמו. הבחור פקח זוג עיניים תמהות. "מה?!" נימת זלזול נשמעה בקולו, "בחור כמוך לא יודע מה הוא אוורסט? מי בגילך לא יודע במה דברים אמורים! חסרה לך ידיעה פשוטה כל כך!" הבחורציק נעמד על מקומו והביט עלי שוב בהלם. "בחור בגילך לא יודע?!"
עד שאני חושב מה להשיב לו, ר' שמשון פינקוס בחושיו החדים כבר ניתר ממקומו ונעמד מאחור לידינו. הוא כאילו נדחק לתוך השיחה בינינו, הניח יד על הסטנדר ושאל בנעימות. "סליחה רגע, אפשר לשאול משהו? בבקשה", פנה גם לאותו בחור, "אולי אתה יודע האם יש פיגול בחצי מתיר או אין פיגול בחצי מתיר?"
הבחור הסתכל עליו כתרנגול בבני אדם. בקושי ידע לחזור על המשפט. "מה זה פיגול בחציר מתיר?" ואז ר' שמשון פסע פסיעה חדה לאחור בהלם. "מה?!" הליט ראשו בין כפות ידיו וקולו הדהד בין הספסלים הריקים שבהיכל. "מה? בחור בגילך אינו יודע על מושג של מפגל בחצי מתיר?! הלא זו סוגיא מפורשת בזבחים ובמנחות! נער כמוך ועדיין חסרה לו ידיעה כזו! מנחת סולת ולבונה שפיגל רק באחד מהם, או שפיגל באחד משני הלחם של חג השבועות, החג שהיה אמש. פיגול בחצי מתיר בחור לא יודע?!" סיים ושב למקומו.
בוודאי היתה לר' שמשון מטרה ברורה, למנוע מבן תורה מובהק את חלישות הדעת מול העולם הרחב, עריו והריו הגבוהים. הם אומרים לנו מה חשוב לדעת ומה לא? המושגים שלנו גבוהים הרבה יותר מהר האוורסט, והמושגים שלהם שקועים עמוק בתהום רבה.
(הרב רפאל ברלזון יתד נאמן ויחי תשע"ב)