"וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים י"ז, ח')
בקידושין (סט.) ילפי' מ"וקמת ועלית" מלמד שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל.
במלבי"ם (יחזקאל מג,ז) כתב (בביאור הפסוק שם מח,ח) שירושלים שלעתיד לבוא תהיה רחוקה מן המקדש מ"ה מיל, וסביבות הקדש יהיה אחוזת הכהנים והלוים, אבל המלך והעם אשר בירושלים ישכנו מ"ה מיל רחוק מן המקדש.
וברש"ש בבא בתרא (קכב. ד"ה ואגב) מבאר ג"כ את הפסוק כן שירושלים תהיה רחוקה מבית המקדש שיהיה על הר אחר, וכתב לבאר לפי"ז מש"כ בישעיה (ב,ב וכן במיכה ד,א) "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים". דרצונו לומר שיהיה אז על הר אחר אשר הוא ראש ההרים בגובה.
(קב ונקי)