"וַיְחִי תרַח שִבְעִים שָּנָּה וַיוֹלד את אַבְרָּם את נָּחוֹר וְאת הָּרָּן" (בראשית י"א, כ"ו)
בגמ' בבא בתרא (צא.) אמרינן שאמו של אברהם אבינו נקראה 'אמתלאי בת כרנבו' ואמו של המן הרשע נקראה 'אמתלאי בת עורבתי', והסימן לזכור את השמות הינו אברהם היה טהור ואמו נקראה כרנבו –'כרים' לשון צאן שהם טהורים, אך המן שהיה טמא נקרא אמו על שם עורב, שהינו עוף טמא.
בפחד יצחק (לר"י למפורנטי ערך אברהם) כתב שם אמו דאברהם 'אמתלאי בת כרנבו', מצאתי בספר ישן, אמיה דאברהם, האומרה שלוש פעמים לפני השלטון ימצא חן בעיניו. וכ"כ בעבודת הקודש (להחיד"א כף אחת אות ט') וז"ל: סגולה להולך לפני מלך או שר ומושל, יאמר טו"ב פעמים אמתלאי בת כרנבו קודם שיעמוד לפניו.
ועי' רגל ישרה (לרצ"א מדינוב מערכת א אות סא) שאמו של אברהם אבינו נתגלגלה באשה שהמית המלך את שבעת בניה על קדושת השם, ואף היא עלתה על הגג וכו' ואמרה לבניה 'אמרו לאברהם אביכם' וכו' וניתקנה אז.
בס' קראתי ואין עונה (על רחמ"ד וויסמאנדל זצ"ל פרק א') מובא: ביום שישי לפני כניסת השבת בלכתו מאחת מרחובותיה של העיר נייטרא, בא ממולו אדם שלא הכירו מעולם, אותו אדם שאלו: "מה היה שמה של אמו של אברהם אבינו"? – רחמ"ד לא הבין את פשר השאלה, אותו אדם חזר פעמים אחדות על שאלתו, והוסיף: "אם לא תענה לי על השאלה תצטער על כך", במוצאי שבת קיבל רחמ"ד הודעה מביתו שאביו הלך לעולמו.
רחמ"ד ראה קשר בין פטירת אביו לבין השאלה שנשאל בדבר שם אמו של אברהם אבינו, כי במוצאי שבת לאחר שקיבל את ההודעה על פטירת אביו, פתח את ספר משמרת שלום (הלכות שמחות) וגילה ששם נאמר: "אמתלאי בת כרנבו אימא דאברהם סגולה בשעת סכנה", רחמ"ד הבין שבאותה שעה שנשאל על שמה של אמו של אברהם אבינו, נפל אביו למיטת חוליו ממנה לא קם יותר.
סיפור זה היה רחמ"ד מספר לפעמים לחבריו ולתלמידיו. בס' לפיד האש (פרקי חייו של האדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל עמ' קמב) מובא סיפור מבעל המעשה רבי אליעזר שטייסל, ששרד את השואה שסיפר שנלקח מקלויזנבורג ע"י ההונגרים לעבודת כפיה, באתי אליו להיפרד ולבקש ברכה שאשאר בחיים, והרבי הורה לי בתורת סגולה שלושה דברים, שאזהר מאד בכיסוי הראש, ובנטילת ידים, וללחוש בכל עת צרה את המלים "אימיה דאברהם אמתלאי בת כרנבו, יבוא המלך והמן היום, אלקא דרבי מאיר ענני", וכה אמר לי בהושיטו את ידו לברכת פרידתנו: "אם שלש אלה תעשה ישמרך אלקים ותינצל" וכך הוה.