בדיקת חמץ בדירה שכורה

י"ז תשרי תש"פ - סימן תל"ז- סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מה הם שני התנאים המחייבים את השוכר דירה בבדיקת החמץ שבה ?אדם שקנה דירה והמפתח עדיין אצל המוכר מי חייב בבדיקת הדירה? ומה הדין באופן שהשוכר קיבל מפתח בי"ג ניסן והחזיר את המפתח למשכיר?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תל"ז סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שהשכיר את ביתו לשוכר מי"ד ניסן ואילך, דהיינו, שהשכיר לו בי"ג לצורך י"ד ואילך, והשוכר עשה מעשה קניין לשכירות הקרקע, כגון כסף, שטר, חזקה, קניין סודר, אומר המ"ב, שהשו"ע פסק כדעת הרב המגיד והר"ן, שבכדי שחובת בדיקת חמץ תהיה מוטלת על השוכר, צריך שיתקיימו שני תנאים: א. שהשוכר קנה את הבית לשכירות. ב. שהמפתח יהיה בידו, ואם השוכר קנה את הבית, אבל המפתח לא בידו, או שהמפתח בידו, אבל עדיין לא עשה קניין בבית, חובת הבדיקה מוטלת על המשכיר ולא על השוכר.

המ"ב מביא, שהתוספות חולקים וסוברים, שהעיקר תלוי אצל מי נמצא המפתח, אם המפתח אצל השוכר, אע"פ שהוא עדיין לא עשה קניין, מכיוון שהמפתח בידו, מוטלת עליו חובת הבדיקה, ואם המפתח אצל המשכיר, חובת הבדיקה מוטלת עליו.

להלכה: יש מהאחרונים שמחמירים כדברי שניהם, ובאופן שהמפתח אצל השוכר והוא לא עשה קניין, שניהם חייבים בבדיקת חמץ, והפר"ח מכריע כהדעה הראשונה, שרק אם יש תרתי לטיבותא, דהיינו, גם שהשוכר קנה את הבית לשכירות, וגם שהמפתח בידו, חובת הבדיקה על השוכר, ומביא המ"ב, שכל זה לעניין שכירות, אבל לגבי מכר, אם אדם מכר בית לחברו, בזה גם אם הבית נמצא ביד המוכר, הקונה חייב לבדוק את הבית, כי הבית הוא שלו.

עוד אומר המ"ב, שבאופן שאין לבית מנעול וכל אחד יכול להיכנס אליו, אם השוכר עשה מעשה קניין, הוא חייב לבדוק.

אם השוכר קיבל את המפתח מהמשכיר ביום י"ג ניסן והחזיר לו אותו בחזרה, המ"ב מביא בזה מחלוקת, כי מצד אחד הוא קיבל מפתח והבית ברשותו, מצד שני, הוא החזיר אותו לשוכר, ומביא המ"ב, שיש מי שאומר, שכיוון שהמפתח הוחזר למשכיר, השוכר פטור מלבדוק, ויש מי שאומר, שכיוון שהשוכר יכול לקחת את המפתח מהמשכיר, חיוב הבדיקה מוטל עליו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים