בבית המקדש השלישי – האם יהיה מותר לעשות וידיאו במעגל סגור, ומערכת מחשבים מרכזית?
הרב צבי וינברג שליט"א
"וַיַּעַשֹ אֵת הַכִּיּוֹר נְחשֶׁת וְאֵת כַּנּוֹ נְחשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת אֲשֶׁר צָבְאוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" (שמות ל"ח, ח')
בשפתי כהן (עה"ת מרבי מרדכי כהן זצ"ל מגורי האריז"ל) פירש את המילה 'הצובאות' – צובאות ובאות לאהל מועד, שהיו אלו הנשים שחפצות לבוא לאהל מועד לשמוע דברי תורה או להתפלל, כמו שתרגם אונקלוס 'הצובאות' – דאתיין לצלאה, אלא שהיו מתביישות שלא יראו אותן האנשים,
מה עשו, עשו מראות, וע"י אותם מראות היו רואין כל מה שבפנים, ורצו לעשותם מברזל הנדיי שמראה דבר הקטן לגדול, וכאשר ראו שאין שום ברזל נשמע בנדבה, וגם ידעו שהקב"ה שונא את הברזל, עשו אותם מנחושת קלל, ולא עשאום מזכוכית, כדי שלא ישבר בנסיעתם וחנייתם, ע"כ.
נמצא א"כ דבר פלא שעשו כן הנשים, שהיו מסתכלות לתוך המקדש ע"י מראות, ולכאו' היה אפשר לדון האם באמת מותר להסתכל פנימה, שמצד מעילה ודאי שאין בזה שהרי קול מראה וריח אין בו משום מעילה, אבל אולי מצד הצניעות וכבוד לא ראוי שיביטו מבחוץ פנימה, וצ"ע[1].
והנה בבית המקדש השלישי שיבנה במהרה, יש לדון האם אפשר להכניס בתוך הבנין מערכת של וידיאו במעגל סגור, שיהיה אפשר להעביר בשידור חי את שמחת בית השואבה או את עבודת הכהנים בעזרה,
ומצאתי בס' מי ימצא (להרב משה יוסף שורש שליט"א, עמ"ס סוכה נא: ד"ה היכי) שכתב: נסתפקתי אם לעתיד לבוא בבית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו יונהגו כל שכלולי הטכניקה המצויים בדורנו, כגון מחשבים שבאמצעותם ניתן לתכנן את כל מערכת הקרבת הקרבנות באופן יעיל ביותר, מסכים של וידיאו במעגל סגור שבהם ניתן לצפות בעבודת הכהנים ובשמחת בית השואבה, מערכת של רמקולים להכרזת הודעות למשמר הכהנים וכדו'
או שמא כיון דכתיב בדברי שמואל לדוד לגבי בנין המקדש "הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל", וכל הנ"ל לא נאמר בנבואה, אין היתר להכניס כל זה למקדש.
וכתב, נלענ"ד שלא לומדים מפסוק זה אלא כל מה שקשור לבנין בית המקדש ולמידותיו, וכן לתבנית כלי השרת וכדו', אבל אין לזה שייכות לענינים טכניים צדדיים, שהרי לא יעלה על הדעת שיהיו נרות שמן במקום תאורה מודרנית, פלורוסנטים, פרוז'קטורים וכדו', ע"כ.[2]
ונראה להביא ראיה שמותר, שהרי כתוב שבבית שני עשה בן קטין מוכני לכיור, שהיה זה מין מכונה שהיתה מעלה ומורידה את הכיור, וכיון שזה דבר טכני שעוזר, ולא משנה ממבנה הבית והכלים, לכאו' אין בעיה.
[1] ומצאתי במושב זקנים (מבעלי התוס' עה"ת בפרשתינו) שכתב: וי"מ דלכך הקפיד משה במראות הצובאות שהוא על הכיור בין ההיכל ובין המזבח, ופתח ההיכל היה פתוח, שנכנס כהן גדול לפנים ועובד העבודה, והוא בתוך המראות, וישראל שהיו בעזרה רואין כל עבודת כהן שעושה על ידי המראות, וכאלו היו בפנים, והרי כתיב (ויקרא טו,יז) 'וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבואו לכפר בקודש' וכיון שהיו רואים אותו ודמותו ועבודתו תוך המראות לכך הקפיד משה.
[2] וכ' שם שבס' הערות הגרי"ש (סוכה שם) משמע כדבריו.
(קב ונקי)