באיזו שותפות של יהודי וגוי ניתן לכתחילה לחלוק את רווחי השבת?

הדף היומי בהלכה ג' באב סימן רמ"ה מאמצע סעיף א' "ואם לא התנו" עד סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רמ"ה סעיף א' [בחלקו השני]

- ישראל ואינו יהודי שותפין, איך יתנהגו בשבת - 

כאשר לא התנה היהודי עם הגוי ועבד הגוי בשבת, כיצד חולקים הרווחים? | עבד הגוי מיוזמתו בשבת, אם מותר להנות מן הרווחים?

יהודי וגוי שיש להם נכס משותף המניב רווחים כגון מרחץ, תנור, רחיים, מבואר שהעצה המובחרת להיתר שהגוי יעבוד בנכס בשבת היא, שיתנו ביניהם לכתחילה, והיהודי יאמר לגוי שכל הרווחים של שבת יהיו של הגוי וכנגד זה יום אחד בחול יהיה של היהודי.

אם לא התנו מתחילה, הגוי עבד בשבת מעצמו ללא שליחות היהודי, הדין הוא שאת הרווחים מימות החול חולקים בשווה, והמ"ב ביאר, שאם לא התנו מתחילה, אז אם אח"כ היהודי אומר לגוי תעבוד אתה בשבת ואני בחול, נחשב הגוי כשליח של היהודי וזה לא טוב, לכן יתנו מתחילה.

הרמ"א מביא שיטה החולקת וסוברת, שאפי' לא התנו מתחילה, והגוי עבד בשבת על דעת עצמו ויש רווחים, יכולים לקחת את כל הרווחים כולם בין של שבת ובין של חול, ולחלוק בשווה בסתמא בלי שיפרטו מה של שבת ומה של חול.

יש שיטה הסוברת שאם הגוי מעצמו עובד בשבת, דהיינו שכל השבוע עובדים יחד, והגוי עובד בשבת מיוזמתו, אין איסור, אבל לא יטול הרווחים האלו אלא בהבלעה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים