"קְדשִׁים תִּהְיוּ… אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ…ּ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם" (ויקרא יט ב' ג')
הרה"ג רבי משה דוד טננבוים זצ"ל, היו"ר הראשון של 'ועד הישיבות', סיפר על אירוע מפעים שהיה בעת שהיה בהבראה מטעם 'ועד הישיבות' ב'כפר פינס':
יום אחד נכנס לבית ההבראה יהודי חילוני, ובפיו בקשה לא שגרתית: 'התוכל בבקשה להצטרף אלי ולהשלים מנין לברית מילה שאני עורך לבני?'
'בשמחה!' – עניתי מיד, אך מקולי וממבטי היה ברור כי אני מתפלא על בקשתו…
'אני מקיבוץ 'עין שמר' של 'השומר הצעיר' וחסר לי עשירי למנין…!'
נסענו לקיבוץ עין שמר, וכשנכנסנו לבית הכנסת, נדהמתי, אכן היו שם שמונה אנשים, כולל המוהל, שלא היה נראה אחרת משאר תושבי הקיבוץ. אבי הבן ואנוכי השלמנו לעשרה, והברית נערכה בפשטות ובמהירות.
לאחר הברית שאל אותי אבי הבן אם אהיה מוכן להתלוות אליו ל'בית ההורים' של הקיבוץ, לבקר את אביו הזקן. 'הוא ישמח מאוד לראות יהודי כמוך!' – הסביר אבי הבן את בקשתו.
הסכמתי. כשהגענו אליו, לאחר שהתעניין למוצאי ומקום מגוריי, סיפר לי הסב סיפור מבהיל:
בצעירותי, באחת השבתות הגיע לשבות בעיירתנו האדמו"ר רבי ישראל ה'ינוקא' מקרלין זצ"ל, מי שלימים נקרא בפי חסידיו 'דער פרנקפורטר', ע"ש מקום קבורתו בפרנקפורט שבגרמניה. ספרו שהוא יערוך 'טיש' בליל שבת, למרות שכבר הייתי רחוק מערכי היהדות, הלכתי עם חבריי ל'טיש'.
לפתע הס הושלך בבית המדרש, באחת הופסקה שירת הדבקות שהושרה שם בעוצמה רבה, האדמו"ר נשא דברים ואמר: 'למרות שאין מנהגי לדבר דברי תורה ב'טיש', אחרוג ממנהגי ואשא דברים, "כתוב בתורה" – אמר האדמו"ר – "'קדושים תהיו', יש בני אדם – כמו החסידים שלי – שכשאני אומר 'קדושים תהיו', הם תיכף מבינים את כוונתי, וכל אחד יודע במה הוא צריך להתחזק ולהוסיף קדושה. לעומתם יש אנשים שצריך להוסיף להם את המשך הפסוק: 'איש אמו ואביו תיראו', הביטו אל הוריכם, אל הדור הקודם, קחו מהם מוסר ולמדו מהם כיצד צריך להתנהג. אולם ישנם אנשים שרחוקים יותר, שגם ההורים שלהם כבר התרחקו, מהם אי אפשר לבקש ללמוד דרך ארץ מהוריהם", – וכאן דפק הרבי על השולחן, ואמר: – "לאלו אני אומר 'אני ה' אלוקיכם', הביטו על הקב"ה… שימו עיניכם למעלה, לפני מי שאתם עתידים ליתן דין וחשבון…"
'הדפיקה הזו' – המשיך הסב לספר – 'עשתה לי משהו, הבנתי שאיני יכול להמשיך כך ולהתנתק מהדורות הקודמים, באותו רגע החלטתי שאני עולה לארץ ישראל. ביתי עמדה להינשא לגוי, לאחר שעזבה אותו, קיימתי מיד את החלטתי ועליתי לארץ ישראל'.
'גם הברית שהשתתפת היום' – סיים הסב הזקן את סיפורו המבהיל – 'היא תוצאה של אותה דפיקה וצעקה 'אני ה' אלוקיכם…'.
***
דברי האדמו"ר ה'ינוקא' מקרלין זצ"ל בדרשתו היוצאת דופן, מבארים באופן חדש את סמיכות הפסוקים 'קדושים תהיו' ו'איש אמו ואביו תיראו'.
עפ"י דרכו יש להוסיף ביאור, שהרי ישנן שני סוגי יראת ה', 'יראת הרוממות' ו'יראת העונש', ועל שניהם דיבר כאן הכתוב, בתחילה מצוה הקב"ה 'קדושים תהיו' משום 'יראת הרוממות', שהרי 'קדוש אני'. גם ההשוואה למורא אם ואב, מורה על 'יראת הרוממות', שהרי המורא מאב ומאם, היא מחמת רוממותם, כבודם ומעמדם, ולא מפחד עונשם. כמו המורא מהמקדש ומהחכמים.
ומי שעדיין לא הגיע לדרגת 'יראת הרוממות' העליונה יותר, לו אומר הקב"ה: 'אני ה' אלוקיכם', וכפי שמבואר בהמשך הפרשה: נאמן להיפרע, וזוהי 'יראת העונש'.