שאלה: אשתי זקוקה לאכול בתשעה באב בשנה זו, שזה נדחה, ולצורך האכילה היא חייבת בהבדלה. האם אני יכול להבדיל בעבורה בעיצומו של הצום והיא תשתה את הכוס?
תשובה: תחילה יש לדון האם אדם בריא שחייב בתענית מחויב בעצם בהבדלה, אלא שהיא נדחית למוצאי תשעה באב, או שמא בתשעה באב עצמו עדיין אינו מחויב בהבדלה, וא"כ אינו יכול להוציא אחרים. בשבט הלוי (ח"ח סי' קכ"ט) כתב בזה, שמדברי הרא"ש בתענית (פ"ד סי' מ') מבואר שגם בת"ב יש חובת הבדלה ורק א"א לקיימה כיון שא"א לשתות, אבל באמת מחויב בדבר. וגם הביא מדברי ה'ברכי יוסף' שהובא בשערי תשובה (סי' תקנ"ו) שחולה המבדיל בתשעה באב יכול להוציא את בני ביתו הבריאים, הרי שסובר שנחשבים מחויבים בהבדלה גם ביום התענית.
אלא שמעורר שם מצד אחר, שלדעת הרמ"א בסי' רצ"ו יתכן שנשים אינן חייבות בהבדלה, ודעת השו"ע הגר"ז (סי' רצ"ה ס"ד במוסגר) שצריך שישתה את כוס ההבדלה דווקא מי שמחויב בדבר. וא"כ, להצד שאשה אינה חייבת בהבדלה לא מועילה שתייתה, והרי זה כנשפך הכוס שצריך לחזור ולהבדיל. וע"ש שכתב כמה טעמים להקל למי שעשה הבדלה ואשתו שתתה שאינו צריך לחזור ולהבדיל, אך לכתחילה יש להימנע מכך.