מנהג ישראל לומר בכל יום מראש חודש אלול ואילך מזמורי תהלים בציבור אחר התפילה, כדי שיגמרו כל ספר תהלים לפני ראש השנה שיש בה ק"נ מזמורים, ופעמיים הוא כמנין כפ"ר ("מטה אפרים" סי' תקפא ס"ח).
סכום הקאפיטלעך
ברוב המקומות נוהגים לומר כל יום עשרה קאפיטלעך תהלים כמו שכותב ה"מטה אפרים", ועל ידי כך מסיימים לפני ראש השנה ב' פעמים כל ספר תהלים, וכך המנהג בטשערנאביל, וכן היה נוהג החזו"א לומר כל יום י' מזמורים ("ארחות רבינו" חלק ב עמ' קצה).
ובחב"ד המנהג לומר בכל יום ג' קאפיטלך תהלים ולא יותר, וכך מקובל אצלם מהבעש"ט הק' לומר ג' מזמורים בכל יום מחודש אלול (תהלים "אוהל יוסף יצחק").
אבל בבאבוב המנהג לומר בכל יום ח"י מזמורים תהלים מלבד השבתות כדי שיגמרו לפני ראש השנה ג' פעמים כל ספר תהלים, ותוקעים לפניהם ולאחריהם, וטעמם כיון שהרמ"א כותב דמנהג בני אשכנז לתקוע בשחרית ויש מקומות שתוקעים גם בערבית, ואע"פ שאין אנו תוקעין בערבית מכל מקום תוקעין בשחרית פעמיים, וכן היה המנהג אצל הדברי חיים מצאנז זי"ע.
וכן המנהג בצאנז לומר בכל יום אחר תפילת שחרית ח"י מזמורים, חוץ מביום שישי שאז משכימים קום לפני שהאיר היום וגומרים לפני התפילה כל ספר תהלים ("באוצר החיים" אות רכד).
אמירת תהלים בשבת קודש
ויש קהילות שהנהיגו לגמור כל ספר תהלים בכל שבת קודש אחר הצהריים משבתות חודש אלול, כיון שהעולם טרודים משך השבוע על המחיה והכלכלה ואין להם פנאי לומר תהלים בימי החול, לכן הנהיגו לומר תהלים בשבת, וכן המנהג בקרעטשניף.
מתחילים אחר ר"ח
רבים נוהגים שלא לומר תהלים בראש חודש אלול, ומתחילים רק ביום ב' לחודש אלול, כיון שאומרים עם התהלים ה'יהי רצון' המסודר לאחר אמירת תהלים שיש בה תחנונים ובר"ח אין אומרים תחנונים, לכן מתחילים לומר אחר ראש חודש ("סידור היעב"ץ" דיני חודש אלול אות ה).
אבל יש מקומות שלא הקפידו בזה, ואמרו תהלים אף בראש חודש אלול, וכן המנהג בספינקא ובאבוב.
ימי הסליחות
ויש מקומות שהוסיפו עוד לומר תהלים בימי הסליחות, וגמרו כל יום מימי הסליחות כל ספר תהלים, וכן המנהג בקאמרנא ("מנהגי קאמארנא" אות שפה), ובבעלזא המנהג לגמור רק ביום א' של סליחות כל ספר תהלים.
ויש לציין, שבחודש אלול יש הרבה שהקילו באמירת תהלים אפילו בתחילת הלילה, והטעם נראה לפי שחודש אלול הוא ימי רחמים ורצון ולא חיישינן למקרא שהוא דין ("אמרי פנחס" ימים נוראים אות סב).
להארות והערות ניתן לפנות למכון 'המנהג' במייל: [email protected]