"וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְֹרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי" (שמות י"ב, ל"ז)
וכתב רש"י שמרעמסס לסוכות היו ק"כ מיל ובאו שם תוך שעה, שנאמר "ואשא אתכם על כנפי נשרים".
הפסוק שמביא רש"י "ואשא אתכם וכו'", הוא להלן בפ' יתרו (י"ט, ד') שהקב"ה אומר לישראל לפני מתן תורה: "אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִֹיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָֹא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים…".
בתרגום יונתן שם כתב כך: "וטענית יתכון על עננין הן כעל גדפי נשרין מן פלוסין, ואובילית יתכון לאתר בית מקדשא, למעבד תמן פסחא, ובההוא ליליא אתיבת יתכון לפילוסין". והביאור, שהקב"ה אומר לישראל שבליל יציאת מצרים הטעין אותם מרעמסס על עננים כמו על כנפי נשרים, והוביל אותם לבית המקדש לעשות את קרבן פסח, ובאותו לילה החזיר אותם לרעממס.
ולכאו' יוצא כאן דבר חידוש, שמשה רבינו היה בארץ ישראל, שהרי הגיע יחד עם כל ישראל למקום המקדש. ובגמ' פסחים (קיט:) מובא שלעתיד לבוא, בסעודת הצדיקים, משה לא ירצה לעשות זימון, משום שלא היה בארץ ישראל, יש לדייק שם את הלשון "איני מברך שלא זכיתי ליכנס לארץ ישראל לא בחיי ולא במותי", שאמנם הוא היה בארץ ישראל, אבל לא נכנס כדרך הנכנסים בצורה טבעית.
נשיאת הקב"ה את ישראל על עננים אינה רק דבר ששייך לעבר, אלא אף לעתיד לבוא יתקיים זאת, כמו שמצאנו במדרש (פסיקתא רבתי א' אות ג') על הפסוק (ישעיה ס"ו, כ"ג) "וְהָיָה מִדֵּי חֹדֶשׁ בְּחָדְשׁוֹ וּמִדֵּי שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ יָבוֹא כָל בָּשָֹר לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְפָנַי…".
ומקשה המדרש איך אפשר שיבוא כל בשר לירושלים בכל חודש ובכל שבת מסוף העולם? אלא שהעבים באים וטוענים אותם, ומביאים אותם לירושלים והם מתפללים שם בבוקר. ואם אירע ר"ח להיות בשבת, באים שני פעמים, אחד של שבת ואחד של ר"ח, העבים טוענים אותם בהשכמה ומביאים אותם לירושלים והם מתפללים שם בבוקר, והם טוענים אותם לבתיהם, ובמנחה העבים טוענים אותם לירושלים ומתפללים שם.
בס' 'פני מלך' (מועדים פסח עמ' רמט) מביא את הפסיקתא הנ"ל, ומציין על זה דבר מעניין, את תשובתו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בענין תיקון עירוב בברוקלין (שו"ת אגרות משה או"ח סי קלח קלט), תשובה שנכתבה כולה על שני סימניה וששת ענפיה בערב חג השבועות תשי"ב. שם בסופה הוא מברך את השואל בזה"ל: "והנני ידידו מוקירו בלב ונפש, ומברכו בחג שמח ובקבלת תורה בלב שלם, ולזכות בחג הבא עלינו לטובה לקיים מצות ראיה, חגיגה ושמחה בבית הבחירה, שיבנה במהרה ע"י הגואל צדק" ע"כ.
והנה איך אפשר שהנמצא בערב שבועות בניו יורק, יהא בבית הבחירה בתוך שעות לקיים ראיה וחגיגה, אם לא שעל ענן יעוף מדי שבת בשבתו ומדי רגל ורגל…