הרב צבי וינברג
"וָאֶקַּח אֶת הַלְוִיִּם תַּחַת כָּל בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְֹרָאֵל" (במדבר ח', י"ח)
כתב החזקוני, שהטעם מדוע לקח הקב"ה את הלויים במקום הבכורים.
הוא משום שאם היו כל הבכורים עובדים יהיה בהם נגף, שהרי אביו של זה הבכור שמא לא היה בכור ולא אבי אביו, ולא הורגלו בעבודה, ולכשיבא לעבוד לא יהא בקי ונזהר בה, ויעשה שלא כהוגן וניגף, כמו שמצינו בנדב ואביהוא.
אבל הלויים כיון שנבחרו המה ובניהם ובני בניהם לדורות, הורגלו והוזהרו בעבודתם לעשותה כהוגן.
ומוסיף החזקוני שלכך אמר הכתוב "לא יהיה ללוי חלק ונחלה וגו' (כוונתו למ"ש בדברים יח,ב "ונחלה לא יהיה לו בקרב אחיו") שכוונת התורה שלא יתעסקו בשום מלאכה, רק בעבודת הקודש פן ילמד ידיו למלאכת החול, וע"י כך יהיו זרועותיו ואצבעותיו עבות וקשות ולא יוכל לכופן ולמשמש את הנבל ובכנור ויקלקלו השיר.
(קב ונקי)