יום חמישי כ"ד בטבת תשע"ח
איזו כמות של יין ראוי לשתות בסעודות השבת?
יש מהראשונים שסובר שצריך לשתות יין באמצע כל סעודה משלוש הסעודות של שבת, מפני כבוד השבת; בנוסף ליֵין שני הקידושים, שבלילה וביום, ששותים לפני הסעודה. וראוי לנהוג כדבריו. ולשֵׁם כך די בשתיית מעט יין, ואין צורך בשתיית רביעית כבקידוש. ולפני סעודה שלישית אין צורך לקדש על היין לכל הדעות, אך אם בבוקר לא היה יין ברשותו ואכל ללא קידוש (ראה שו"ע רפט, ב), ולפני סעודה שלישית הגיע לידו יין, יקדש עליו לפני סעודה שלישית. ויש שהורה שאף אם הגיע היין לידו לאחר סעודה שלישית, יקדש ויאכל סעודה כדין קידוש במקום סעודה (ראה שו"ע רעג). [שו"ע רצא, ד, משנ"ב יח ו־כא, ושעה"צ ט; ביאורים ומוספים דרשו, 18-19]
כמה ככרות לחם נותרו במדבר לסעודה שלישית?
בכל סעודת פת שאדם אוכל בשבת, צריך לברך 'המוציא' על 'לחם משנה', ואף אם אוכל יותר משלוש סעודות. ואם אין לו 'לחם משנה', יאכל שלוש סעודות (בלבד) ללא לחם משנה. ויש אומרים שבסעודה שלישית די בלחם אחד (שָׁלֵם), כיון שלחם משנה הוא זכר למָּן, שירד בערב שבת בכמוּת כפולה – ככתוב: "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה", ומכל כמוּת יומית אפו שתי ככרות לחם, כך שביום שישי אפו ארבע, ואכלו אחת בבוקר, אחת בליל שבת, ואחת בשבת בבוקר, ולסעודה שלישית נותרה ככר אחת. אולם, עיקר ההלכה כדעה הראשונה – שיש לבצוע על לחם משנה גם בסעודה שלישית, וכן המנהג. [שו"ע רצא, ד, משנ"ב יט ו־כא, ושעה"צ י]
מדוע אין להסמיך את הסעודה השלישית לשניה?
אם נמשכה סעודת הבוקר בשבת עד שהגיע זמן מנחה גדולה, שבו כבר ניתן לאכול סעודה שלישית, לא יאכל סעודה שלישית מיד לאחר הסעודה השניה, כיון שכאשר מברך ברכת המזון, ומיד נוטל ידיו ואוכל סעודה נוספת – נחשבת ברכת המזון הראשונה, וברכות 'על נטילת ידים' ו'המוציא' של הסעודה השניה, ל'ברכה שאינה צריכה'. וכמו כן, אם יסמיך את הסעודות זו לזו, עלולה הסעודה השלישית להיות 'אכילה גסה'. ובנוסף, לכתחילה יש להתפלל מנחה לפני סעודה שלישית (ראה שו"ע לעיל, ב). ואם מסיבה כלשהי נאלץ לאכול סעודה שלישית לאלתר – יֵצא ממקומו למשך זמן מה, כדי להפסיק בין הסעודות. [שו"ע רצא, ג, משנ"ב יד-טז, וביה"ל ד"ה לא]