הרב צבי וינברג
"וַיַּעַשׂ אֶת מְעִיל הָאֵפֹד מַעֲשֵׂה אֹרֵג כְּלִיל תְּכֵלֶת" (שמות ל"ט, כ"ב)
בגמ' ערכין (טז.) "מעיל מכפר על לשון הרע, אמר הקדוש ברוך הוא: יבוא דבר שבקול ויכפר על מעשה הקול. בכלי יקר (לעיל כח, לא) כתב: "לפי שהמעיל מכפר על לשון הרע, על כן היה כולו תכלת, כי תכלת דומה לים, וע"י התכלת יסתכל בים, וממנו יראה וכן יעשה, כי בים נאמר (איוב לח י, יא) "ואשבור עליו חקי ואשים בריח ודלתים, ואומר עד פה תבא ולא תוסיף".
וכך נתן הקב"ה אל הלשון חומה ובריח, כמו שאמרו רז"ל (ערכין טו:): "ולא עוד אלא שהקפתי לך שני חומות אחת של עצם ואחת של בשר" ומה יתן ומה יוסיף לך שמירה לשון רמיה, כי יצא לחוץ ידבר ישלח חץ שחוט לשונו לכל ד' רוחות העולם ויעבור בריח ודלתים, והיה מן הראוי שילמד האדם מן הים אשר אינו עובר דלתים ובריח ואינו פורץ גדרו.
וזהו טעם התכלת שדומה לים כי בהסתכלו בתכלת יהיה נזכר אל הים שדומה לו בצבע וממילא יתבונן אז במעשה הים וממנו יראה וכן יעשה, ע"כ. [ועי' שמירת הלשון ח"ב פט"ו]
שמעתי מהרה"ג ישראל רוזנברג שליט"א, שאמר פעם בסיום ספר "חפץ חיים", ש"מעיל האפד" בגימטריא "חפץ חיים" [246]
(קב ונקי)